گره معاملاتی در بورس چیست؟ در بورس اوراق بهادار با توجه به محدودیت دامنه مجاز نوسان قیمت و احتمال تشکیل صف و  سنگین برای نماد های معاملاتی که دارای نقدشوندگی پایین تری هستند، روندمعاملات به کندی انجام می گیرد، حال در این وضعیت به علت وجود حجم مبنا و حجم معاملات پایین قیمت پایانی نسبت به روز قبل تغییر محسوسی نخواهد داشت. در صورت تداوم این وضعیت در چند جلسه معاملاتی، نماد معاملاتی با صف و های قفل شده ( بدون معامله) همراه خواهد شد که به این وضعیت گره معاملاتی گفته می شود و نماد معاملاتی مشمول دستور رفع گره خواهد شد.

گره معاملاتی با توجه به دخالت حجم مبنا صرفا برای نماد های بورسی ممکن است شکل بگیرد و نماد های فرابورسی به دلیل وجود حجم مبنای ۱ شامل گره معاملاتی نمی شوند.

دستوراالعمل و قوانین گره معاملاتی

گره معاملاتی وضعیتی است که شرایط زیر را داشته باشد :

 

  1. در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از صف یا صف در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت هایی با ۳ میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت ها، به علت عدم تقارن قیمت های درخواست و ، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره( به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵درصد حجم مبنا باشد.

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه مراجعه نمایید.

 

نویسنده:اکبر شریفی

آموزش بورس در اصفهان|آموزش رایگان بورس معاملاتی ,نماد ,بورس ,معاملات ,مبنا ,جلسه ,جلسه معاملاتی ,نماد معاملاتی ,برای نماد ,بورس چیست؟ منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سایت شادمهر کلاسیک 200 | منبع آموزش و خدمات سئو سایت مهندسی عمران دنیایی پراز رمز وراز آشنایی با کسب و کارها و تبلیغات نتی دل میگه پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان